Att sälja i praktiken
Jag tittade runt på bokmarknaden och hittade ingen samlad information om
marknadsföring. Målet med boken är att utifrån all den erfarenhet jag samlat på
mig, ge dig både en översikt och detaljerade råd på en och samma gång. Jag har
försökt lämna en bok i din hand som på ett så komplett sätt som möjligt, ska ge
dig en bra start i ditt arbete som marknadsförare eller säljare.
Om du är ny i yrket vill jag hälsa dig välkommen till ditt nya jobb! Du har valt ett
yrke som är både roligt och spännande. Marknadsföring och försäljning är ett
område för kreativa och engagerade personer. Det ger, förutom lön, en tillvaro
som innebär stort mått av frihet och utrymme för fantasi och självuppfyllelse. Du
får möjlighet att utveckla dig själv och kanske rentav se dina drömmar gå i
uppfyllelse.
På pluskontot får du också räkna in dina möjligheter till påverkan i en
organisation, kontakt med andra människor och organisationer. För att lyckas
måste du tycka om att vara i kontakt med andra människor, vara systematisk och
målmedveten och se hela yrket som en utmaning.
Självklart kommer du få mycket feedback, positiv sådan, om du är duktig och
framåt, men självklart ett och annat på minuskontot också. En feedback som du
främst får från kunder och andra externa organisationer. Tänk på att det är de
som betalar din lön! Försäljning är en komplex process, från den första
kontakten till genomförd affär. Som säljare måste du ha goda kunskaper i
säljprocessen.
Om du hunnit jobba några år, vill jag tacka för att du läser den här boken, kanske
för att få en repetition av de kunskaper du redan har. Förhoppningsvis hittar du
nya kunskaper, eller åtminstone en ”aha-upplevelse” som gör dig inspirerad till
andra arbetssätt eller nya idéer och ger dig en utveckling i yrket.
Den här boken hoppas jag kommer att fungera som ett verktyg i det krävande
arbete du har och jag hoppas på att du får stor nytta av den och att du utvecklas
till en framgångsrik och uppskattad yrkesperson.
En ny säljare utbildas i förhandlingsteknik och framställningsteknik men mer
sällan i marknadsföring och säljteknik. Inte heller i grundläggande allmänt
praktiskt marknadsarbete.
Tanken är att få såväl nybörjare som mer erfarna att använda den som ett
riktverktyg i sitt arbete inom B2B (Business to business) och till detta räknar jag
även projektförsäljning och komponentförsäljning till projekt och tillverkande
industri.
© WMC-Wallgren Marketing Consulting 2016
Presentation